Mój poprzedni artykuł zebrał kilka komentarzy, więc rozumiem, że temat jest interesujący. Zauważyłem jednak, że mało osób komentuje sam pomysł połączenia odpowiedzialności społecznej browarów z używaniem butelek zwrotnych. Padły za to argumenty na temat kosztów, recyklingu i tym podobnych. Do tego postaram się odnieść w tej (finalnej) części artykułu.

Na początek pomyślmy o czymś takim:  czy recykling jest lekiem na całe zło? Czy fakt, że stosujemy materiał, który można poddać powtórnemu przetworzeniu od razu nas „wybiela” producenta? Żeby to zrobić zerknijmy na grafikę, którą przygotowałem. Nazywa się „Cykl życia zwrotnej i niezwrotnej butelki”.

Nie wiem, czy jest wystarczająco czytelna, ale powinna pomóc przekazać mi to, na czym mi najbardziej zależy.

Otóż musimy zdać sobie sprawę, że recykling szkła jest absolutną ostatecznością. Dlaczego? Bo na każdym etapie generuje koszty, których można było uniknąć. I tak:

  • Transport. Każdy z nas wie, że transport samochodowy jest bardzo dużym kontrybutorem jeśli chodzi o emisją COx, NOx, SOx. Zniszczenia dróg itd., itd. Nie trzeba tłumaczyć.
  • eEnergia. W przypadku butelek niezwrotnych jej duże ilości zużywane są zarówno podczas przerabiania ich na tłuczeń jak i w procesie produkcji nowych butelek. Także w browarze butelki muszą być powtórnie umyte – co też pochłania energię. Oczywiście, umycie, zdezynfekowanie i sprawdzenia butelek zwrotnych pochłonie pewnie więcej energii niż umycie zwrotnych, ale w całościowym udziale to szczegół.
  • Surowiec. Nie jest tak, że z 1 poddanej recyklingowi butelki niezwrotnej utrzymamy surowiec pozwalający na wyprodukowanie nowej. Aby stworzyć nową butelkę, trzeba dołożyć dodatek czystego surowca. Coś jak z nowym papierem a tym z recyklingu – różnicę widać od razu, a w przypadku butelki ma jej nie być.

Jeśli zerkniemy na powyższe, widać, że tak naprawdę cykl życia butelki niezwrotnej, nawet jeśli trafiła ona do odpowiedniego koszta, a potem została przerobiona – generuje koszty ukryte. Te koszty to np cena za wywóz śmieci, na którą składamy się wszyscy.  A skoro już o kosztach mowa, porównajmy kwestie kosztów.

Budowa linii do mycia i sprawdzania butelek zwrotnych to oczywiście spora inwestycja. I być może nie każdego na nią stać, ale jednak stać na nią niektórych mniejszych graczy, np Czarnków czy Ciechana. Sądzę więc, że jest to bardziej kwestia chęci niż pieniędzy.

Koszt transportu. Ten argument padł w jednym z komentarzy, ale jako dyplomowany logistyk mogę tutaj polemizować. Wiemy, że piwo trzeba dostarczyć, czy do hurtowni, czy do sklepu. Zawsze więc istnieje możliwość „pustego przebiegu” (powrotnego), która jest wyeliminowana przy użyciu opakowań zwrotnych.  Oczywiście, używanie takowych w pewien sposób wymusza na browarze ten dodatkowy koszt transportu, ale dobry logistyk potrafi go ograniczyć – czyli zoptymalizować transport.

Widać więc, że recykling jako taki nie jest rozwiązaniem samym w sobie. Oczywiście, jest lepszy niż zakopywanie butelek pod hałdami ziemi, ale w porównaniu do użycia opakowań zwrotnych jest obarczony wielkim nakładem dodatkowym.

Patrząc na to z tej strony powinniśmy zadać sobie pytanie: czy stać nas na butelki bezzwrotne? Wg mnie odpowiedź brzmi: nie.

Wszystko to ma zastosowanie, gdy butelka bezzwrotna trafia do dedykowanego kosza na szkło kolorowe. O tym, co się dzieje kiedy nie trafia i o mentalności ludzkiej pisałem wcześniej, więc nie będę się powtarzał.

Zbierając to wszystko razem dochodzimy do sedna tego, co chciałem przekazać: wg. mnie odpowiedzialność społeczna browarów mogłaby polegać właśnie na używaniu butelek zwrotnych oraz motywowaniu (poprzez kaucję) klienta do tego, aby te butelki zwrotne trafiały potem do browaru.  Czy jest to do zrobienia? Przykłady innych krajów pokazują, że tak. I nie mówię o tym, żeby od razu mieć automaty na butelki. Wystarczy standaryzowanie butelki oraz regularne odbiory z miejsc obrotu detalicznego. To zamknie idiotyczny temat paragonów przy zwrocie butelek oraz  mistycznego zaklęcia: „tej nie wezmę, tego piwa nie sprzedajemy”.

Podsumowując: trzeba chcieć.

Podziel się:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • Add to favorites